Το Τουριστικό Προϊόν της Πάρου

Του Μένιου Αποστολίδη

H σύνθεση του κοινωνικού-οικονομικού πλαισίου του Παριανού οργανισμού που παράγει το Τοπικό Τουριστικό προϊόν και διαμορφώνει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του »προϊόντος» ορίζεται απο τρεις συνισταμένες των σχέσων παραγωγής – ιδιοκτησίας του Τουριστικού προϊόντος της Πάρου :

  1. μοντέλο τοπικής επιχειρηματικότητας – εποχικότητα
  2. επιχειρήσεις οικονομικής συγκέντρωσης – εποχικότητα    και
  3. διαχείριση κοινών αγαθών

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Τοπικού Τουριστικού προϊόντος που διαμορφώνει

το πλαίσιο αυτό, συνθέτουν-ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΟΝ- την Τουριστική Ταυτότητα της Πάρου.

Oι προτάσεις του συναδέλφου Ν. Στεφάνου πρότεινουν την ανάπτυξη των παρακάτω ενοτήτων :

  • Χάρτης των παγκόσμιων εξειδικευμένων τουριστικών αγορών και ιδιαίτερα αυτών των λεγόμενων βιώσιμων τουριστικών προϊόντων (που λέγονται επίσης «υπεύθυνος τουρισμός» και «ηθικός τουρισμός»
  • Συγκριτικά πλεονεκτήματα της Πάρου που μπορούν να προφέρουν προστιθέμενη αξία στα τουριστικά προϊόντα της
  • Προτάσεις για παραγωγική ανασυγκρότηση όλων των τομέων της οικονομίας και για την διασύνδεση μεταξύ τους που θα επιφέρει συνεπαγόμενα πολλαπλασιαστικά οφέλη.
  • Προτάσεις για μάρκετινγκ βιώσιμων τουριστικών προϊόντων.

Προκειμένου να προσδιορίσουμε την κεντρική κατεύθυνση που θα μας επιτρέψει την υλοποίηση τους (μερική ή συνολική) είναι απαραίτητο να προηγηθεί η αποτύπωση της παρούσας κατάστασης. Η αποτύπωση αυτή χρειάζεται :

τις απόψεις όλων των εκπροσώπων που συμμετέχουν στο τουριστικό προϊόν, κάτι που θα έπρεπε να είναι ο πρωταρχικός ρόλος της Δημοτικής Τουριστικής Επιτροπής και της Επιτροπής Δημόσιας Διαβούλευσης (στις οποίες η ΚΕΠ-μέχρι τώρα- αποφεύγει να συμμετάσχει)

την συγκέντρωση επαρκών και αξιόπιστων στατιστικών στοιχείων που θα μας βοηθήσουν να τεκμηριώσουμε και αριθμητικά τις προτάσεις μας, ιδιαίτερα όσον αφορά την ακριβή σύνθεση των επισκεπτών (καταναλωτές του προϊόντος) τις πιθανές προτιμήσεις τους και την αξιολόγηση των υπηρεσιών που παρέχουμε (τα οποία επίσης ΔΕΝ διαθέτουμε και πρέπει ΣΥΝΕΧΩΣ να τα ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ)

Η έλλειψη επίσημων στοιχείων  και των δύο τύπων, με υποχρεώνει να βασιστώ σε στοιχεία που έχω συγκεντρώσει απο την θητεία μου επι 10 χρόνια στην θέση του Γραμματέα ενός επαγγελματικού φορέα της Πάρου, του Συλλόγου Καφε/εστιατόρων.

Τα στοιχεία αυτά είναι :

  • η ανταλλαγή αλληλογραφίας και εγγράφων με τους συναδέλφους αντιπροσώπους άλλων επαγγελματικών φορέων της Πάρου, και
  • τα αποτελέσματα 2 πρωτογενών ερευνών της τουριστικής αγοράς στις Κυκλάδες.

Η πρώτη -χρονολογίας 2004- αφορά την αγορά της Πάρου, χρηματοδοτήθηκε με την χορηγία  Παριανών επαγγελματικών συλλόγων και ιδιωτών, βασίστηκε σε δείγμα 240 ατόμων και υλοποιήθηκε απο την κ. Μ. Τριανταφύλλου, επαγγελματίας αναλύτρια με Masters στην εφαρμοσμένη κοινωνική έρευνα         και

η δεύτερη -χρονολογίας 2007- αφορά την αγορά των Κυκλάδων, χρηματοδοτήθηκε απο το πρόγραμμα της Ε.Ε. »Ιστός», βασίστηκε σε δείγμα 4.254 ατόμων και υλοποιήθηκε για την Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων απο την εταιρεία ερευνών CENTRUM research.  (και οι δύο, στην διάθεση του Συντονιστικού της ΚΕΠ.Ο.Σ.Α.)

Προκειμένου λοιπόν να προχωρήσω σε :

  •  αποτύπωση της παρούσας κατάστασης
  •  εντοπισμό των προβλημάτων που καταθέτω στην Ομάδα για ιεράρχηση      και
  •  προτάσεις λύσης όσων απο τα προβλήματα επιλέξει αυτή για επίλυση

θα βασιστώ σε αυτά που προανέφερα αλλά και στην ατομική μου εμπειρία.

ΕΠΙΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Για όσους απο τους συναδέλφους της Ομάδας Εργασίας για τον Τουρισμό αλλά και της Συντονιστικής Επιτροπής »άντεξαν» να διαβάσουν αυτό το σημείωμα, πρέπει να παραδεχθώ οτι για όσους δεν έχουν συνηθήσει να ασχολούνται με αυτό που ονομάζεται »χάραξη τουριστικής πολιτικής» και »επιλογή στρατηγικής προβολής και marketing» , το σημείωμα φαντάζει »γραφειοκρατικό» και εντοπίζει σε »στατιστικές και αριθμούς». Επιτρέψτε μου λοιπόν, μια »πολιτική τοποθέτηση»

Οταν ΔΕΝ μετράμε, ΔΕΝ αξιολογούμε. Ζούμε και επιχειρούμε σε ένα περιβάλλον απροσδιοριστίας και ασάφειας. Ο Δήμος της πολιτικής  του »περίπου», είναι ένας Δήμος της πολιτικής των »κολλητών» που »εξασφαλίζει» την κατανομή των Δημοτικών πόρων και προσόδων, χωρίς ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑ.                           Και αποτρέπει πολλές δραστηριότητες, που μπορούν να φέρουν στην Πάρο μας δουλειές και εισόδημα.

Και λογοδοσία δεν είναι ούτε τα »δελτία τύπου» της Επιτροπής Τουρισμού (και των κατά καιρούς επικεφαλής), ούτε οι φωτογραφικές αναρτήσεις στο facebook »κοιτάξτε τα χαμόγελα μας και τους επισήμους που μας σφίγγουν το χέρι», ούτε τα like, τα μηνύματα και άλλα τέτοια φαιδρά.

Λογοδοσία είναι π.χ. τι αύξηση επισκεπτών είχα φέτος, ποιές νέες επαγγελματικές δραστηριότητες υποστήριξα, πόσα περισσότερα τέλη παρεπιδημούντων εισέπραξα (χωρίς αύξηση της τιμής), τι αριθμός ακινήτων αποκτήθηκε απο αγοραστές εκτός Πάρου (σε μια κορεσμένη αγορά ακινήτων), πόσα περισσότερα »γκρούπ» (οργανωμένη ομάδα ταξιδιού) φιλοξένησα, για πόσο μεγαλύτερο διάστημα κατάφεραν τα ξενοδοχεία να μείνουν ανοιχτά.

Με άλλα λόγια :Δεν χρειαζόμαστε μια Διοίκηση που ωφελείται απο την »ομίχλη» και την αδιαφάνεια. Δεν χρειαζόμαστε μια Διοίκηση που »υπάρχει μόνο για τον εαυτό της». Χρειαζόμαστε μια Διοίκηση που υποστηρίζει τον ενημερωμένο πολίτη-επαγγελματία, που είναι το κύτταρο της Δημοκρατίας. Αυτό όμως ΔΕΝ μπορεί να συμβεί »αυτόματα».

Πρέπει να υπάρχουν κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις που να το στηρίζουν και να το προωθούν.Θέλω να πιστεύω οτι η ΚΕΠ.Ο.Σ.Α είναι μια τέτοια δύναμη.

Σχόλια

top